۸ استارتاپ‌ ایرانی حوزه نوجوان

در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری و نفوذ اینترنت به زندگی روزمره ما، پلتفرم‌های حوزه نوجوان به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای ارتباط، یادگیری و سرگرمی نوجوانان بسیار مهم شده‌اند.

در دنیای امروز، با پیشرفت فناوری و نفوذ اینترنت به زندگی روزمره ما، پلتفرم‌های حوزه نوجوان به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای ارتباط، یادگیری و سرگرمی نوجوانان بسیار مهم شده‌اند. این پلتفرم‌ها، محیط‌هایی را فراهم می‌کنند که نوجوانان بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، مهارت‌های جدید را یاد بگیرند و از زندگی خود لذت ببرند.
در این مقاله، به بررسی و معرفی برخی از پلتفرم‌های حوزه نوجوان می‌پردازیم. این پلتفرم‌ها شامل بسترهای اجتماعی، آموزشی و سرگرمی هستند که برای نوجوانان امکانات گسترده‌ای فراهم می‌کنند.
مخاطب عزیز، در ادامه این مقاله شما را به دنیای پلتفرم‌های حوزه نوجوان دعوت می‌کنیم. در این مسیر، با چند پلتفرم در این حوزه آشنا خواهید شد. امیدواریم که این معرفی‌ها برای شما مفید و جذاب باشد و به شما کمک کند تا از امکانات و فرصت‌های موجود در این پلتفرم‌ها بهره‌برداری کنید.
با ما همراه باشید و به دنیای هیجان‌انگیز پلتفرم‌های حوزه نوجوان خوش آمدید!

 

۱_ زی‌بازی

تنها سامانه بازی محور تمرین کلاسی با محتوای کامل سال تحصیلی برای مدرسه. این پلتفرم کاملا براساس اصول گیمیفیکیشن طراحی شده و محتواهای آن منطبق بر بودجه‌بندی کتب درسی است. محتواها شامل تمرین روزانه بازی‌محور برای تمام مباحث کتاب‌های فارسی, ریاضی و علوم هستند که دانش‌آموزان از طریق این پلتفرم می‌توانند با استفاده از بازی تمامی مهارت‌های شناختی خود را تقویت کنند.همچنین این پلتفرم شامل محتوای ورزش روزانه باتکنولوژی پردازش تصویر می‌باشد. معلمان می‌توانند از طریق اپلیکیشن ویژه بر روند کار دانش‌آموز روی پلتفرم نظارت داشته باشند. زی‌بازی با هدف برداشتن گامی اساسی و عملیاتی در تبدیل شدن مدارس به مدرسه‌های بازی محور پا به عرصه نوآوری‌های آموزشی گذاشته.

 

2_ سالند

‌شرکت نوآوران بازی‌سلامت به طراحی، تولید و اجرای بازی‌های فکری، حرکتی و باشگاه‌های سلامت می‌پردازد. این شرکت به نحوی ذیل زی‌بازی محسوب می‌شود. علاوه بر این سالند پرچم‌دار اردوهای حضوری بازی‌محور، پیشرو بازی‌ و یادگیری به صورت توامان در ایران است.سالند همچنین از سال 1401 با تقاضای مخاطبین، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمان و مربیان در حوزه بازی‌_یادگیری، بازی‌وارسازی و انتقال تجربیات سال‌ها فعالیت در این حوزه، می‌نماید.

 

 

‌3_ سُرسُره

پلتفرم سرسره از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرده و به تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان و والدین آنان می‌پردازد. خدمات این پلتفرم شامل مطالبی در زمینه بارداری و مراقبت و تربیت فرزند، سرگرمی، آموزش، رویدادها و کارگاه‌های مختلف است. نقطه تمرکز این پلتفرم بخش روانشناسی آن است.

 

۴_برنا

استارتاپی ویژه نوجوانان و والدین به نام «بُرنا». این استارتاپ در حوزه روانشناسی فعالیت می‌کند و هدف آن پیشگیری از شاخ و برگ‌دار شدن مشکلاتی است که ریشه در نوجوانی دارند. مدیرعامل این استارتاپ، مرضیه یقینی، معتقد است «هیچ نوجوانی در هیچ کجای کشور بی‌جواب نماند» برنا همچنین یک سری کارگاه حضوری برای نوجوانان و والدین برگزار می‌کند تا هر دو گروه نسبت به مسئله سلامت روان آگاهی کافی پیدا کنند. لازم به ذکر است که برنا براساس دغدغه شخصی بنیان‌گذار خود، یعنی بابک شاه‌منصوری و دیگر اعضای تیم ۵ نفره به وجود آمد. آن‌ها به خوبی خاطرات و مشکلات دوره نوجوانی خود را به خاطر داشتند و نمی‌خواستند این مسائل برای دیگر نوجوان نیز تکرار شود.

 

5_ استارتاپ رُکاد

‌مهم‌ترین مسئله‌ای که مؤسسه آموزشی و شتابدهی رکاد به آن می‌پردازد و در راستای آن تلاش می‌کند، فراهم‌سازی بستری برای رشد و پرورش نوجوانان ارزش‌آفرین است. رکاد می‌کوشد با تـمـرکز بر مخاطب نوجوان به استـعـدادیـابی، رشـد و تربـیت نـیـروی انـسانی مولد در اکوسیستم استارتاپی و صنایع خلاق و دانش‌بنیان بپردازد. به این منظور، ایده‌های متنوعی را مبتنی بر مبانی فکری، تربیتی و علمی مشخص در قالب برنامه‌های مختلف طراحی نموده است.در رکاد به نوجوانان کمک می‌شود تا آینده روشنی برای خود طراحی کنند؛ سریعتر در مسیر رشد و موفقیت قرار بگیرند؛ در دوران نوجوانی وارد اکوسیستم استارتاپی شوند و ارتباطات خود را تقویت کنند و سریعتر به استقلال مالی و تصمیم‌گیری برسند. همچنین تلاش می‌شود تا فرصت تجربه کردن و شکست خوردن را برای نوجوانان مهیا کرده و آنها را برحسب استعدادها و توانمندی‌هایشان در مسیر کارآفرینی، فریلنسری یا کارمندی هدایت کنند.در رکاد صرفاً به دانش‌آموزان مهارت فنی آموزش داده نمی‌شود، بلکه آنان در مسیر شغلی متناسب با علایق، استعدادها و توانایی‌هایش برای رسیدن به عناوین شغلی مشخص قرار می‌گیرند و فرصت یادگیری مهارت‌های نرم همچون خودشناسی، تفکر انتقادی و کار تیمی را در قالب رویداد و بوت‌کمپ به دست می‌آورند. همچنین دانش‌آموزان در مسیر توسعه فردی با ابزار کوچینگ و تجربه‌نگاری به صورت مستمر همراهی می‌شوند. آنها به عنوان یک تیم در جهت حل مسائل و پیشرفت در یادگیری همکاری می‌کنند و در قالب یک گروه یا جامعه به یادگیری عمیق مطالب می‌پردازند. همچنین در رکاد دانش‌آموزان برای یادگیری و تثبیت مفاهیم و مهارت‌ها به صورت تیمی یا فردی بر روی پروژه‌های واقعی کار می‌کنند و در طول فرآیند پروژه با مسائل و چالش‌های واقعی روبه‌رو می‌شوند. آنها با تمرکز بر مسائل و چالش‌های واقعی و در فرایند حل مسئله، مفاهیم و مهارت‌های مورد نیاز را یاد می‌گیرند.‌مؤسسه رکاد از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۲۶ رویداد استارتاپ ویکند با شرکت بیش از ۲ هزار نوجوان برگزار کرده است. همچنین، علاوه بر برگزاری رویداد و همایش، دوره‌های آموزشی و مهارتی مختلفی در حوزه‌های برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، طراحی سایت، تولید محتوای ویدئویی، دیجیتال مارکتینگ و … طراحی و اجرا نموده است.مؤسسه رکاد در سال ۱۳۹۸ اقدام به تأسیس اولین هنرستان استارتاپی ایران در مشهد نموده است که امروز با گذشت چهار سال از شروع فعالیت، این مدرسه توانسته است نرخ اشتغال بیش از ۶۰ درصدی را در میان دانش‌آموختگان خود به ثبت برساند. همچنین از مهر ماه ۱۴۰۱ دبیرستان دخترانه رکاد نیز در مشهد راه‌اندازی گردید که هم‌اکنون در حال فعالیت است.

 

6_ پلتفرم آرش و آنا

توسعه اپلیکیشن آرش و آنا به عنوان نرم‌افزار کمک آموزشی مقطع ابتدایی از سال 1397 در شرکت همراهان آتیه پاسارگاد آغاز شد. ماموریت اصلی این محصول بسط بهتر مفاهیم دروس ریاضی، علوم، فارسی ، نگارش ، هدیه های آسمانی و مطالعات اجتماعی در همه سطوح مقطع دبستان (از کلاس اول ابتدایی تا کلاس ششم ابتدایی) و در قالب انیمیشن‌ تعیین گردید.‌ پلتفرم ابرکلاس برگزار کننده کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین، مشاوره آنلاین برای درس‌های مدرسه، مهارت‌های برنامه نویسی، آمادگی آزمون‌های علمی و المپیادها است.

 

7_ ‌آکادمی داستانویسی نوجوان

داستان نویس نوجوان یک موسسه فرهنگی فعال در حوزه ادبیات و داستان نویسی کودکان و نوجوان است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی شروع کرده است. داستان نویس نوجوان همیشه سعی داشته است در هر بخشی که مربوط به داستان‌نویسی و ادبیات کودک و نوجوان می‌باشد وارد شود و امکانات بیشتر و باکیفیت تری را ارائه دهد. به همین دلیل امکانات فعلی این آکادمی را تا هم اکنون که در حال خواندن این متن هستید، میتوانیم به امکان ارسال داستان، آموزش‌های آنلاین، داستان نویسی به صورت کاملا حرفه ای، مجله داستان نویس نوجوان (مقالاتی که شاید به درد شما هم بخورد!)، مسابقات داستان نویسی و… تقسیم بندی کنیم.

 

8_ اپلیکیشن مداد

سامانه مداد جهت یکپارچه‌سازی فرایندها و فعالیت‌های مدارس و بر طرف کردن نیازهای آموزشی دانش‌آموزان فعالیت می‌کند. در مدل B2B مدارس با تهیه این سامانه می‌توانند با هوشمندسازی مدرسه خود، مشکلات مدارس سنتی را برطرف کنند. از جمله: برقراری کلاس‌ها بصورت آنلاین، جلوگیری از اتلاف وقت با انجام فرایندهایی همچون صدور کارنامه آنی، حضور و غیاب آنلاین، ثبت تکلیف و آزمون‌های چهارگزینه‌ای آنلاین. در مدل کسب و کار B2C، فروش مستقیما به خود دانش‌آموز انجام می‌شود. دانش‌آموز با تهیه پلن‌های مختلف از امکانات متنوع مشاوره مداد از جمله : مشاوره تحصیلی، برنامه‌ریزی درسی، دسترسی به بانک سوال، جزوات آموزشی و… بهره‌مند می‌شود.

 

آخرین خبرها